En ganska vanlig torsdag

Jag börjar inte känna mig riktigt hemma någonstans förrän jag lärt mig att utnyttja stadsbussarna. På senare tid har jag upptäckt vilken fantastiskt användbar linjetrafik som finns i Uppsala. I stället för att kliva av vid Ekonomikum och gena över gamla kyrkokården, eller tvärsa rakt igenom shoppingdelen av Uppsala (med den enda gatan man inte får cykla på) och Fyrisån, så har jag nu börjat kliva av på Klostergatan, korsa den stora vägen med alla röda och gröna gubbar och ta bussen från stadshuset upp till Slottsbacken eller Engelska parken. Bussarna går hela tiden och stannar alldeles utmärkt. Ja, jag är lat. Jag hade kunnat gå. Men om jag har betalat 750 kr för ett busskort som jag kan använda överallt och bussarna går så bra som de gör... varför inte utnyttja det?

Idag hoppade jag av i Slottsbacken (jag har turistat vid Uppsala slott, jättefin utsikt) cirkulerade Carolina Rediviva med stora steg och satte fart mot Uppsala universitet. Den språkliga fakulteten, som ni kanske förstår. (Hej, jag pluggar hindi.) Gräsmattan har blivit till gegga och jag gled i stort sett fram. Vet ni, det är inte så lätt att gå i gegga. Det finns viss risk för halka och sådär, men jag är inte rädd för något (utom zombieskjulen här utanför när det ärmörkt) och jag utmanade hela Engelska parken. Den lyckades inte stoppa mig. Väskan studsade mot min överdrivet välformade rumpa där jag gick. Träden har släppt sina löv. Det har regnat. Det har varit dimma. När hade vintern tänkt komma? Det verkar som om det inte snöar i den här delen av Sveriga. Vad hände med den första snön? Det känns som om jag har missat den eller någonting, brukar den vara såhär sen?

Framför klassen pratade vi senare om Mayapur och tempelbygget där. Vi pratade om Hare Krishna-rörelsen och om släkten Ford, bilmärket Ford. De är av yttersta relevans för varandra, förstår ni. Ford är i alla fall väldigt relevant för Hare Krishna och tempelbygget i Mayapur. Troligtvis enbart på grund av pengarna. Det är lite trist när folk bara bryr sig om pengar... Oj, nu kom jag av mig här. 

Jag köpte mig en B&J's Half baked. Jag vet inte om det var för att jag förtjänade en eller om jag behövde tröstäta efter redovisningen. Imorgon ska jag börja plugga mera inför tentan. Tentorna. Till helgen vet jag i alla fall vad jag ska göra... 

(För de trögförstådda: Jag menar att jag ska plugga.)

Som ni förstår så stormtrivs jag i Östsverige. (Srsly, vilket landskap bor jag i?) Jag har kommit att tycka väldigt mycket om Uppsala. Tråkigt nog så känner jag inte samma entusiasm inför Bålsta. Jag vet två saker: När jag återvänder till Karlstad i sisådär två, tre månader, så kommer jag att sakna Uppsala. Men jag kommer inte att sakna Bålsta. 

Är det bara jag, eller borde inte fotbollssäsongen vara över vid det här laget? Jag ser fortfarande lag som spelar nere i Bålsta ibland. Det ser supertjusigt ut. Fina upplysta fotbollsplaner som faktiskt sjukt nog fortfarande är gröna i rätt ljus. Men jag antar att det är som med allt annat. I rätt ljus är allt snyggt.

Nu ska jag nog gå och lägga mig. Sova en snabbis. Natti natt, kära blogg och ni som kan tänkas läsa den. :)

xoxo, Bea ;o

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback