Bara jag?

Är det bara jag som blir förbannad på alla vidriga leksaker och liknande i dagens samhälle? Att "killsidan" i leksaksbutiken är blå och "tjejsidan" är rosa är ju old news, så jag ska inte käbbla mer om det, vi alla vet redan hur äckligt det är. Men idag hittade jag små pysselböcker, kompisböcker osv. med temat Top model. Snälla, rara världen, sluta lägga så sjukt mycket energi på att lära småflickor (det var bara bilder på flickor och det var mycket rosa och glitter) att det är viktigt att se bra ut och att ha moderna kläder som matchar varandra. I kompisboken var en sak som kompisarna skulle fylla i vilken ens favoritoutfit är. Outfit? Favoritoutfit?


Nej men herregud, det är väl bra att barnen får lära sig i tid! Det ska böjas tidigt, det som krokigt ska bli. Ungarna måste lära sig vad det är som är viktigt i livet. Med det menar jag naturligtvis, som ni alla förstår, utseendet. 

Vad fan är det för vuxna som gör såna här saker? Vad är det för vuxna som tillåter andra vuxna att göra så här? Har de liksom ingen känsla för ansvar? Förstår de inte att all fixering har en negativ inverkan på barnen, och framför allt kanske flickorna? Låt ungarna vara ungar för h-e.



'nuff said

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback