Hiss: Jamie Oliver

Tjenare, hej hej! Idag tänkte jag hissa Jamie Oliver, min favoritkock i hela vida världen!

När jag slöstirrade på TV:n förut så dök nämligen Jamie upp i rutan. Han stod på en båt och tillagade fisk. Men inte vilken fisk som helst, utan fisk som kan fungera som "substitut" i stället för de vanliga matfiskarna. Det är ju nämligen så att utfiskning är ett stort problem. Arterna som man oftast ser i affären, till exempel torsk, kommer att försvinna förr eller senare om vi äter samma hela tiden. 

The Big Fish Fight är en kampanj för världens fiskar. Den är ett samarbete mellan tre kockar; Jamie Oliver, Gordon Ramsay och Heston Blumenthal, och går ut på att öppna ögonen på allmänheten om problemet med utfiskning. De vill visa att man kan tillaga goda rätter även av andra fiskar än de vanliga. Bara den här kampanjen får en hissning av mig! Bra jobbat!

Jamie Oliver är engagerad. I människor och naturliv. År 2005 startade han en kampanj, Feed me better, som gick ut på att få brittiska skolor att servera eleverna bättre mat. I TV-programmet "Jamie Oliver's food revolution" försökte han inspirera amerikaner att äta nyttigare. Han har tränat unga vuxna med svår bakgrund till att kunna göra karriär inom restaurangbranschen genom att skapa en internationell serie restauranger vid namn Fifteen.

Personligen tycker jag att han är inspirerande och han verkar vara en väldigt varm person. För mig är han inte bara en skicklig kock, utan också en ikon. Men det som gör att han, och inte till exempel Gordon Ramsay, är min favoritkock i hela vida världen, är att han är så folklig. I programmet där han lagar en hel middag på 30 minuter så lagar han mat precis som alla andra, med "fusk"-ingredienser i förpackning. Varför krångla till det? Jag tror att han alltid kommer att vara Den nakne kocken, trots att han har lagt det namnet bakom sig sedan länge.



Kommentarer
Postat av: Hanna

Här kan man läsa om vilken fisk som går bra att äta!



http://www.wwf.se/source.php/1121497/WWFs_FISKGUIDE%2007.pdf

2011-12-20 @ 10:57:41
URL: http://pinksheep.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback