Hen? Men snälla någon

Nu tycker jag faktiskt att den börjar bli lite tråkig, den där jämlikhetskampen för att kvinnor och män ska vara lika och så vidare. Okej, det finns orättvisor. Bra att folk vill ändra på det och göra så att kvinnor och män ska få lika lön, kunna göra vad de vill med sina kroppar (tjejer slutar raka sig osv)... Men det här lilla, gulliga ordet "hen" är faktiskt, enligt mig, att gå aaaaningen för långt. 

Hen är ett bra, könsneutralt ord om man vill prata om någon som man inte vet könet på. "Brevbäraren har varit här och hen lämnade ett paket". Men när folk börjar använda ordet om personer som de vet om det är en kvinna eller man, då blir jag lite trött i huvudet. Jag är ingen hen. Jag är en hon.

Det var någon som skrev något i stil med "men varför blir han irriterad för att han blir benämnd med ett könsneutralt pronomen?" Men kära någon, precis lika mycket som man inte ska ta för givet att folk är så att säga "bekväma" med sitt fysiska kön, lika mycket ska man väl inte ta för givet att de inte bryr sig? Det är faktiskt skillnad på män och kvinnor. Nej, inte i värde eller intelligens. Jag känner att jag är en kvinna och inte en man, och det har inte med uppfostran att göra, det är biologi. Om någon skulle kalla mig för "hen" så skulle jag också ta det som en förolämpning. 

Nej, man ska inte ta för givet att folk inte är transpersoner eller homosexuella, men ska vi verkligen gå runt och alltid tänka på att folk är det då? Majoriteten av världens befolkning är helt okej med sitt eget kön och blir attraherade av det motsatta. Jo, jag lovar, det är faktiskt så! 

Det finns en hel massa människor som har diabetes, men inte går väl alla och bojkottar socker för deras skull? Om jag vill ha choklad så äter jag det. Jag vill inte bli påtvingad diabeteschoklad av personer som tar hänsyn till att en del har diabetes. Jag vill inte bli kallad "hen" av personer som inte tar för givet att jag inte är transperson. 

Nej, skärpning! Det är bra med jämlikhet och jämnställdhet, men man behöver inte radera ut könstillhörigheterna. Det är inte att kämpa för jämnställdhet, det är att sudda ut en liten del av den man är som person. Könstillhörigheter och könsroller är inte samma sak, och en del verkar behöva komma ihåg det.

Nu ska jag sova, för jag är jäkligt trött och det kanske märks på texten.

God natt.
Bea

Kommentarer
Postat av: Emilia

Jag kan inte mer än att hålla med... Man måste försöka göra skillnad på män och kvinnor i vissa situationer. Tycker att det är lite väl slöseri med energi på att få ALLT "jämställt"...

2012-04-09 @ 15:35:50
Postat av: Mor

Precis min mening. Du är så intelligent!!!

2012-04-09 @ 21:00:32
Postat av: Hanna

Jag ser det endast som ett nytt ord som går att använda istället för tex. "personen" eller "han eller hon". Eller som Aftonbladet gjorde (det enda bra de har gjort btw) i en artikel om melodifestivalen där rubriken var "Hen vinner melodifestivalen" innan finalen gått av stapeln. Istället för att säga "han eller hon" när könet inte har betydelse, eller man inte vet vilket kön det är, så kan man säga "hen". Jag ser det alltså som att man berikar det svenska språket (det skadar ju aldrig).



Skulle vilja diskutera mer saker som du skriver, men tycker inte om att göra det genom text. xD >_<

2012-04-10 @ 18:21:07
URL: http://pinksheep.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback