En ny tronarvinge

Idag vill jag passa på att gratulera kronprinsessan Victoria och prins Daniel och önska dem lycka till med det nya föräldraskapet! Jag tycker att det är roligt att vi har fått en liten prinsessa och hoppas att hon kan få en någorlunda lugn och trivsam uppväxt, utan alltför mycket uppmärksamhet av media.

Det där med barn är en intressant sak, tycker jag. Ett barn blåser omkull ett helt land utan att veta om det. Om det inte är en prinsessa som föds, så blåser barnet ändå omkull en hel familj genom att bara vara och vänder upp och ner på allt. 

Tänkte ta mina åsikter om monarkin lite översiktligt nu när jag ändå är inne på ämnet. Egentligen är jag faktiskt inte för monarki över huvud taget, eftersom:
1. jag tycker att det kostar onödiga pengar som hade kunnat gå till annat,
2. de gör ett jobb som faktiskt kan klaras av av andra människor (till exempel statsministern)
3. jag tycker att det är förlegat att låta högt uppsatta ämbeten gå i arv. 

Nu anser jag dock att det känns bra med två kvinnliga tronarvingar i följd, eftersom det ändå visar på att vi försöker vara jämställda i Sverige. Ah, det kanske låter lite väl feministiskt, men det har liksom aldrig hänt i Sveriges historia förut. Tidigare har vi bara haft tre regerande drottningar, och de kom med stort mellanrum, och en av dem gav till och med bort sitt ämbete till sin man för att hon ville bli nunna eller nåt sånt har jag för mig. Det är inte så att jag tycker att vi kvinnor ska ta över världen för att hämnas på männen, utan jag gillar omväxlingen bara ;)

Nåväl, välkommen till världen lilla flicka! Jag tycker det är lite töntigt att vi inte får veta vad du heter förrän imorgon, men tradition är tradition i såna kretsar, antar jag. :)


xoxo, Bea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback