Oscarsgalan

Den 26 februari hålls årets Oscarsgala. Jag tänkte faktiskt se på den för en gångs skull. Därför har jag kollat upp vilka filmer som är nominerade och tänkte se några av dem. Idén fick jag när jag tittade på en kompis kanal på YouTube där han sa att han tänkte göra det. Så.. ja. 

Jag har sett Midnight in Paris och Moneyball av de filmerna som är nominerade för Bästa film och jag tänkte försöka se alla som är det. 

Midnight in Paris var speciell. Huvudpersonen (spelad av Owen Wilson) är i Paris med sin fästmö och hennes föräldrar. Han försöker skriva en bok, eftersom han tycker att hans karriär som filmmanusförfattare är ytlig (som jag tolkar det). Han vill skriva mer "äkta" litteratur, men han kommer inte riktigt någonstans. Han är riktigt förälskad i Paris. Han glorifierar Paris på 1920-talet, eftersom han anser att konsten var som bäst då. Rätt som det är så får han dock chansen att lära känna sin guldålder närmare än vad han kan föreställa sig. ;D;D

Jag tyckte nästan att det var musiken som gjorde den här filmen faktiskt. Den riktigt skriker "Frankrike, Frankrike!" Den gör filmen lite komisk. Och den är lite komisk, så det är ju bra. Jag kan tänka mig att det här är en film som växer, men för mig var det inte en film som jag kände att jag BARA MÅSTE SE IGEN. Den var bra, men lite för lite intriger för min smak. Jag hade velat ha mer av någonting. Mer 1920-tal eller mer kärlek? Den här filmen hamnade mitt emellan en romantisk film och en film om någons drömmar.



Moneyball
såg jag alldeles nyss, och den var en sån där film som jag fastnar vid. Egentligen tycker jag ju att sport är totalt ointressant, men av någon anledning så brukar jag gilla sportfilmer. Jag älskar Brad Pitt i den här filmen, och som jag har förstått så har han också blivit nominerad till Bästa manliga huvudroll för sin prestation. Bra, det förtjänar han! Moneyball handlar om hur chefen för laget försöker bygga upp det på nytt med hjälp av nya idéer från en ung kille som pluggat ekonomi. Det blir ju ramaskri bland gamlingarna och ingen tror att det kommer att lyckas. 



Nu orkar jag inte mer.
xoxo, Bea



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback