Vingklippning? Nej nej nej

Jag såg Felix djupt in i ögat och försäkrade honom om att jag aldrig skulle vingklippa en fågel.
"Jag skulle aldrig vingklippa en fågel", sa jag. 
Sen flög han iväg eftersom jag kom för nära.

Nu sitter han här på sin pinne och putsar fjädrarna. Han är så söt. 
Jag föstår mig absolut inte på människor som tycker det är okej att vingklippa fåglar. Personligen tycker jag att det är djurplågeri. Varför skulle det vara okej att göra ett djur till en krympling bara för att ingreppet kanske inte gör ont? Nej, personer som tycker det är nödvändigt att vingklippa sina fåglar bör tänka över att skaffa sig ett annat djur i stället. Eller inget alls.

Felix flyger i princip vart han vill här. Han har ingen bur, han har ett halvt rum med ett träd. Vi har visserligen skynken för trappan, men vad vi än gör så lär han sig hur han ska göra för att ta sig igenom. Han är inte dum på det viset i alla fall. Han är ett litet charmtroll. <3

Anledningen till varför jag skriver det här är för att jag såg ett klipp på youtube med en papegoja av samma art som Felix (Stor vasapapegoja), som var vingklippt. Det gör liksom ont i mig pånågot vis. Stackars fågel! 

xoxo, Beaaaaaatriiiice

Kommentarer
Postat av: Therese

Fy fan, det är som när privatpersoner som äger tigrar opererar bort klorna så de blir halta resten av livet och får lida

2012-02-05 @ 23:57:14
Postat av: Therese

för att de ska bli lättare att hantera, men det slutar med att de blir ännu mer aggressiva för att tigrarna vet att de inte kan försvara sig och måste kompensera för det.

2012-02-05 @ 23:59:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback