Tiggare i Uppsala?

Jaha, nu var det egentligen läggdags, men jag råkade läsa en artikel, som gjorde mig upprörd. Den handlar om tiggerier i Uppsala och om en klumpig centerpartists dumma formuleringar av sina åsikter angående dessa. Klicka här för att läsa den.

Okej, vi börjar med den snygga rubriken "Hanna vill ha förbud mot tiggeri". Jag kan tänka mig att det finns folk där ute som verkligen håller med och blir alldeles till sig för att en politiker (Stefan Hanna (C)) öppet vågar föra deras talan. Personligen blir jag mest provocerad, men också väldigt nyfiken. Hur hade den här Hanna tänkt sig gå tillväga med det här? Varför är det över huvud taget ett så stort problem med tiggerier att vi, i stället för att göra något vettigt åt saken, bör förbjuda det helt? Vem tjänar på det? Vad blir bättre när vi förbjuder tiggerier, utom Uppsala stads estetik och kanske rika människors självkänsla? Ja, frågorna är många, så jag läser intresserat vidare för att få svar på några av dem.

Polisen i Uppsala har inga belägg för att tiggarna här skulle utnyttjas i brottsliga syften.
Men enligt en rapport från Rikspolisstyrelsen har det skett en ökning av antalet fall där personer förs till Sverige och utnyttjas för att tigga åt andra.
Centerpartiet vill att den typen av organiserat tiggeri ska förbjudas i lag.

Okej, nu förstår jag. Rubriken är överdriven, som vanligt. Bra jobbat där! Det är alltså organiserat tiggeri som Centern vill förbjuda. Men nu handlar det helt plötsligt om invandring också. Det handlar om vilka som har rätt till socialbidrag och vilka som inte har det. EU-medlem vs ickeEU-medlem. Och även här dyker det upp frågor. Hur vet man vilka som tigger självständigt och vilka som tigger organiserat? Hur ska man stoppa organiserat tiggeri? Jag läser vidare för att se vad den där Stefan Hanna har att säga om saken.

– Mycket tyder på att det finns kopplingar till organiserad brottslighet. Men vi har inte laglig grund att förbjuda tiggare. Tyvärr får vi stå ut med att folk står på knä med nedböjt huvud och tigger i Uppsala, säger kommunalrådet Stefan Hanna  (C) som personligen skulle vilja se en lag som förbjuder tiggeri.

Mycket tyder på att det finns kopplingar till... Vänta lite nu? Stod det inte där uppe att Polisen i Uppsala inte har belägg för att tiggarna utnyttjas i brottsliga syften? Det är så mycket jag blir irriterad över i bara det här lilla citatet att jag blir darrig. "Tyvärr får vi stå ut med att folk står på knä med nedböjt huvud och tigger i Uppsala". Ja, stackars dig, Stefan Hanna, som får stå ut med att människor är beroende av andras medkänsla. Det är vekligen synd att det inte finns någon laglig grund till att förbjuda dem att vistas på gatorna tillsammans med oss vanligt folk. Jag vet! Varför kan ni inte bara komma på en ny lag som rensar Uppsala på lite smutsiga människor? Jaha, du hade redan föreslagit det. Passa på att förbjuda tuggumin på marken samtidigt, det är också himla fult. 

Eller är det kanske så, att anledningen till att tiggare är så otroligt jobbiga är att de ger folk dåligt samvete? Människor som vet att de har pengar på banken och sedlar i fickan går bara förbi och låtsas att de inte ser. Personligen har jag alltid haft den synen på saker att om man får dåligt samvete av något så ska man göra det motsatta. Man får ju dåligt samvete när man vet att man har gjort fel. (Som en parentes länkar jag ett blogginlägg av krönikören Lisa Magnusson som jag tycker hör till ämnet. Krönikan publicerades i Metro och är även den något jag känner obehag av att läsa, kan skriva om den någon annan dag. Klicka här för att komma till inlägget.)

Är det inte upp till var och en om man vill tigga?
– Det är inte förenligt med den ordning och reda jag tycker att vi ska ha i samhället. Det handlar inte om att jag vill osynliggöra problemet men vi har en socialtjänst och det är inte nödvändigt att tigga för att få mat på bordet, svarar Stefan Hanna.

Ja, men precis. "Ordning och reda". Jag tycker absolut att ett förbud mot tiggeri är att osynliggöra problemet, men okej, lever man i förnekelse så visst. Men där kom något klyftigt. Socialtjänst! 

– EU-medborgare får vistas i Sverige i tre månader för att söka jobb och de ska under tiden vara självförsörjande, säger Siw Persson.
– Personer som kommer till Uppsala från andra länder för att tigga har i allmänhet inte rätt till socialbidrag. Det vet de och därför vänder de sig inte till socialtjänsten. Det här är ingen stor fråga för socialtjänsten i Uppsala.

Visste Stefan Hanna om det här när han uttalade sig? Det finns socialbidrag, ja, men visste han om vad det är för regler som gäller för att man som invandrare ska få det? Ju mer jag läser, desto mer känns det som om han inte riktigt vet vad han pratar om. Och jag känner inte att jag får några svar på mina frågor heller. Han vill förbjuda tiggare för att de är obehagliga att se på, den känslan får jag. Det här med organiserat tiggeri... Det kanske finns. Men eftersom de varken kan bevisa att det finns i Uppsala eller vilka som i så fall skulle hålla på med det, så tycker jag bara att hans ogenomtänkta yttringar i den här artikeln vädrar dumma svepskäl till att städa lite. 

Och en sak till.

Enligt Siw Persson finns undantaget om någon tiggare skulle hamna i en akut nödsituation.
– Då måste vi göra en bedömning om rätten till bidrag men det kan inte utbetalas någon längre tid. I sådana fall kan det bli frågan om pengar för att resa till hemlandet.

Är inte alla tiggare i akuta nödsituationer, med svenska mått mätt?

Kommentarer
Postat av: mor

Min underbara dotter. Får jag använda det här blogginlägget som ett strålande exempel på hur man kritiskt granskar och analyserar en text?

Svar: Självklart får du det :)
Beatrice

2012-06-14 @ 18:44:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback