Dag ett i Japan

Ja, hej! Idag är jag i Japan hos Natsumi! Planet var sent från Doha, men det gick bra ändå. Det var ett ganska stort plan... Jag tittade på halva "One day" och sen tittade jag på Harry Potter och de vises sten, så att jag kunde sova lugnt. (Y) 

Jag vet inte riktigt hur jag klarade mig på Kansai, flygplatsen i Osaka. Vi som skulle vidare till Kansai skulle gå in, åka iväg med en typ av tåg/spårvagn, gå igenom en sån där pipgrej/scanna väska och sen åka tillbaka. Alla pratade japanska där. Jag har märkt att folk inte pratar engelska nånstans här för den delen... I alla fall så följde jag strömmen och lyckades hitta tillbaka till gaten sen. Den sista biten till Kansai var över snabbt. Även i Kansai hade jag lite problem med förståelsen. Det var en man som viftade med ett "kaardo" som jag skulle fylla i. Okej, sa jag och fyllde i kortet. Någonting stämde inte och han ville se andra papper och jag förstod ingenting. Bra, bra. Men jag lyckades i alla fall till slut leta upp adresser och nummer så att jag fick gå och lämna fingeravtryck och ta kort. Jag hämtade min väska och skulle visa upp mitt pass, men då var det plötsligt något mer som skulle fyllas i. Trött som en tokdåre och kissnödig så jag kunde sprängas gick jag tillbaka, fyllde i papperet och fick till slut komma ut och träffa Natsumi, som hade väntat större delen av dagen.

Vi åkte natt-tåg. Det var proppfullt. Sådär riktigt proppfullt, så personer stod i dörren och överallt, men vi klämde oss på. Nu går det inte mer, tänkte jag, men jodå! Ni ska bara veta hur duktiga japaner är på att pressa in sig i små utrymmen!

Idag har jag och Natsumi gått runt här i krokarna, jag har käkat dango, vi har besökt ett gammalt samurai-hem och hon har visat mig runt rent allmänt, visat mig tempel, hennes gamla skola och sådär. 

Jag är i Japan! :D Och nu ska jag smaka en rosa japansk bakelse som ser ut och känns som en stor snigel, men som är gjord av ris (som det mesta här är).


Natsumi vid ingången till ett tempel.



Dango :>



Såna här stod på båda sidorna vid ingången av templen och skrämde bort onda andar eller något sånt. Jag tyckte att de var ganska läskiga, men de är bra. (Y)



Natsumi går in till samurai-bostaden.



Gillar verkligen arkitekturen, det att man kan öppna upp alla rum typ, och att man kliver upp ett steg när man går in (och lämnar skorna på marken ofc)



Soja från en fabrik som ligger här. :)


xoxo, Bea


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback