Hockey?

Hej hallå! Tjo. 
Förutom att dega på Glada ankan efter att ha insett att Leprechaun var för fullt för att vi skulle komma in innan de stängde, så tittade jag också på hockey igår. Det var ju trots allt Färjestad som spelade mot HV71 (och förlorade?! D:) så jag tänkte att jag lika gärna kunde kika på matchen. Min kusin har fyllt år, så släkten var samlad hos honom för att fira. TV:n stod på och alla suckade tungt när HV71 satte tredje, fjärde och femte målet.

Men det jag egentligen vill skriva om här är dubbelmoral. För efter att ha tittat på hockey så inser jag hur brutala männen ute på isen är. Det är ju som om de inte alls kan tänka och inga lagar eller regler gäller längre. Hur kommer det sig? De slåss ju för fan. Det hade aldrig varit okej någon annanstans. Ändå är det helt och hållet accepterat när det syns i sportsammanhang. Bara där har vi dubbelmoral så det skriker om det. Men jag tänker nog gå lite längre än så.

Många vuxna och äldre tycker att spel (datorspel, TV-spel) är hemska och gör barn och unga "våldsamma". Det är väl lätt att skylla problemen med misshandel, mord osv. på spel i stället för på uppfostran eller mobbning exempelvis, eftersom det är lättare att bara förbjuda ungarna att spela. Det brukar ju faktiskt finnas åldersgränser på våldsamma spel och filmer. Föräldrar förbjuder sina barn att hålla på med sånt eftersom de tror att det inte är bra för dem. Sport däremot, det får de se på. Jag har aldrig hört talas om någon som har blivit bortsjasad från TV:n som liten när pappa skulle se på hockeymatch. Men varför skulle det ha mindre inverkan på barn än vissa spel, bara för att det är på isen? Jag använder hockey som exempel eftersom det var det jag såg på, men det gäller andra sporter också. Boxning ska vi ju inte ens tala om.

Jag har spelat våldsamma spel. Jag är ju en av de där ungarna som växte upp med TV-spel och datorspel. Jag hade vänner som spelade, brorsan spelar än idag. Men jag har aldrig mött någon "gamer" som har varit våldsam. Jag tror snarare att man får ur sig lite ilska genom spelet så man slipper ta ut den på andra. 

Okej, nu ska jag bara klargöra här. Jag är inte emot sport alls (utom typ boxning D:) och inte heller är jag emot spel. Jag tycker dock att alla de där testosteron/adrenalin-proppade männen ute på isen kan ta och chilla lite. De har trots allt en del väldigt unga idoler, och hemma eller i publiken kanske deras egna barn sitter och tittar. 

Spel, precis som med allt annat kan få ha en gräns. Jag tycker inte att små barn ska se på TV heller hela dagen. Det är bra att det finns åldersgränser på spel och filmer. Men det borde finnas det på vissa sporter också egentligen.

Nu har jag nog trasslat in mig i mina egna ord lite, men jag hoppas att det jag har skrivit är förståeligt x)


xoxo, Bea

Kommentarer
Postat av: Hanna

Svar på: "Men vad ska man tvätta håret med då? :("



Det är olika vad man väljer. Vissa tvättar håret med balsam (som är snällt mot håret och naturen), vissa använder bikarbonat (med en sur eftertvätt, typ citronsyra, pga. att bikarbonat är basiskt), och vissa använder en kombination.



Det viktiga att tänka på är att man behöver jobba mer under själva rengöringen och gnugga ordentligt. Detta eftersom det är naturliga ämnen man jobbar med, som inte är lika effektiva som schampoot.



Jag rekommenderar verkligen att gå in på denna hemsidan. Här finns svar på det mesta: http://www.nopoo.se/

2012-03-19 @ 16:51:33
URL: http://pinksheep.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback